Novinky na kolejích zlínského kraje: lepší vlaky, ale chaos s jízdenkami

Novinky na kolejích zlínského kraje: lepší vlaky, ale chaos s jízdenkami

Od poloviny prosince 2019 nastane na kolejích Zlínského kraje revoluce. Část spojů bude zajišťovat dopravce Arriva. To přinese nové kvalitní vozy včetně wi-fi, zásuvek a klimatizace, ale také problematické situace s nakupováním a uznáváním jízdenek. Zjistili jsme pro vás podrobnosti.

Jízdenky pro cesty uvnitř kraje již nebude možné koupit online, budu pouze papírové

Jízdenky na vnitrokrajských relacích budou pouze papírové, prodávány v pokladnách větších stanic nebo ve vlaku. Vnitrokrajskou relací se rozumí cesta, která začíná i končí ve stanicích Zlínského kraje popř. v některých dojezdových bodech jiných krajů (např. Veselí nad Moravou).

S příchodem plnohodnotného integrovaného systému bude postupně zaveden i krajský e-shop, jako například aplikace POSEIDON v Jihomoravském kraji – to však nebude ještě nejméně dva roky.

Jak to bude s nákupem jízdenky, pokud budu cestovat mimo kraj?

Pro cesty za hranice kraje budou prodávány vždy jízdenky příslušného dopravce a budou uznávány jen ve vlacích tohoto dopravce. Jízdenku z Velkých Karlovic do Prahy (a zpět) si u ČD nekoupíte, protože část cesty zabezpečuje jiný dopravce než ČD, tedy Arriva. U ČD (a to i elektronicky) si koupíte pouze lístek Vsetín – Praha pro cestu ze Vsetína do Prahy (a zpět). Velké Karlovice – Vsetín bude „krajská“ jízdenka, kterou koupíte na pokladně nebo ve vlaku. Útěchou budiž možnost zakoupení navazující jízdenky Vsetín – Praha přímo ve vlaku bez přirážky na základě předložení platné jízdenky např. z Velkých Karlovic.

Ceny jízdenek

Přesný ceník nového tarifu mají radní Zlínského kraje dořešit na začátku listopadu, počítá se s cenami zhruba na úrovni dle současné slevy IN25 u Českých drah.

Slevové karty IN25, IN 50 a IN100

Cestujícím Českých drah nebudou ve vlaku ČD na území Zlínského kraje  pro cesty uvnitř kraje platit karty IN25 či IN 50. Karty IN 100 a IN Business platit budou. Režijky budou platit ve vlacích ČD, nikoliv u Arrivy.

Všechny slevové karty v mezikrajských cestách zůstanou ve vlacích ČD v platnosti.

Uznávání jízdenek při přestupu mezi dopravci uvnitř kraje

Cestující si koupí lístek, který bude na území kraje platit u Českých drah i Arrivy. V praxi to bude znamenat, že pokud například pojede z Huslenek do Jablůnky, dostane krajský lístek, který mu bude platit ve vlaku Arrivy na trase Huslenky – Vsetín a ve vlaku ČD na trase Vsetín – Jablůnka.

Cesty v rychlících ČD uvnitř kraje

Samostatnou kapitolou je uznávání „krajských“ jízdenek ve vlacích R a Ex na trasách uvnitř kraje (Horní Lideč – Valašské Meziříčí, Uherský Brod – Staré Město, Otrokovice – Hulín apod.). Tyto vlaky objednává a platí ministerstvo dopravy, o tom, zda v nich budou platit krajské jízdenky, zatím není rozhodnuto – kraj a ČD o toto vyjednávají.  

Pokud k této dohodě dojde, nastane chaotická situace v tom, že pokud budete mít koupenu například pro trasu Valašské Meziříčí – Vsetín jízdenku na rychlík u ČD, nebudete ji moci použít v osobním vlaku na stejné trase. Naopak, pokud jízdenku koupíte u pokladny a bude se tedy jednat o jízdenku za krajský tarif, tak ji budete moc použít v rychlíku ČD. Bylo by velmi vhodné, aby kraj, podobně jako některé jiné (Olomoucký, Liberecký), umožnil uznávání jízdenek zakoupených u ČD i na vnitrokrajských trasách. Nevypadá to ale, že se tak stane.

Cesty do Ostravy nebo Brna

Jak už bylo zmíněno, linku Brno-Ostrava-Bohumín bude provozovat Regiojet. Nebude tak možné koupit jednu jízdenku na trase Vsetín-Brno nebo Vsetín-Ostrava; budete si muset koupit u ČD jízdenku do Hranic na Moravě a následně další část u Regiojetu – naštěstí obojí i online na eshopu. Vlaky Regiojetu na této trase nebudou povinně místenkové, jak je tomu u jejich vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Ministerstvo dopravy zatím nestihlo připravit tzv. jednotný tarif, který funguje v některých vyspělých zemích. Ten vám umožní zakoupit jednu jízdenku na celou trastu, bez ohledu na to, s jakým dopravcem nakonec pojedete. Očekávané spuštění tohoto systému, který lidem odstraní nutnosti kupovat dvě nebo i tři jízdenky, se očekává na konci roku 2020.

Integrovaný systém zatím nebude

Kvůli problémům se zajištěním autobusové dopravy odsouvá Zlínský kraj plánované spuštění integrovaného systému. Jízdenky na vlak a autobus tak bude nutné nadále kupovat zvlášť.

O tom, jak se změní jízdní řády a jaké vlaky budou v kraji jezdit, jsme psali už dříve v tomto článku. Vzhledem k tomu, že kraj odsunul spuštění integrovaného systému, jízdní řády nebudou rozšířeny o tolik spojů, jako se čekalo.

Máte dotazy k novému systému? Napište na info@otevrenyvsetin.cz