Berg: Tlak na protažení Nádražní je zneužíváním tragické nehody

Berg: Tlak na protažení Nádražní je zneužíváním tragické nehody

Přinášíme Vám znění rozhovoru ze zastupitelem za KOV Michalem Bergem, který pro týdeník Jalovec odpovídal na dotazy ohledně řešení dopravní situace ve městě.

1. Minulý týden ve Vsetíně opět zahynul motorista na křižovatce nad čerpací stanicí Shell. Během šetření nehody byla doprava sváděna z obchvatu do centra města, kde několik hodin kolabovala. Podle poslance Petra Kořenka situace ukázala, že Vsetín potřebuje dořešit dopravní infrastrukturu v centru, především pak dobudovat průtah Nádražní ulice k obchodnímu centru na Ohradě. Vaše sdružení tento záměr dlouhodobě odmítá a například jeho neprosazováním podmínilo podporu současné vládní koalice města. Jak se i s ohledem na páteční události díváte nyní na prodloužení Nádražní ulice?

Jedna nešťastná nehoda, ve které navíc zřejmě hrála roli nepřiměřená rychlost, nemůže rozhodovat o řešení dopravní infrastruktury ve městě. Spojování těchto dvou problémů, které spolu nijak nesouvisí, je nepřijatelným zneužíváním tragické nehody.

2. Pokud nadále zastáváte odmítavé stanovisko, jaké jiné kroky či projekty by město mělo realizovat k tomu, aby se zlepšila plynulost dopravy v centru?

Problém je v tom, že pod slovem doprava si všichni představí automobilovou dopravu. Úkolem města není stavět nové a nové silnice, které přitáhnou další auta, ale vytvářet takové podmínky, které zjednoduší a zpřístupní také veřejnou, cyklistickou nebo pěší dopravu. Z toho pak budou těžit i ti, kteří se bez auta opravdu neobjedou, například z pracovních důvodů.

3. Jak se díváte na obavy části veřejnosti z toho, že v následujících letech, kdy kraj chystá rekonstrukci Nadjezdu pionýrů a stát pak stavbu připojovacích pruhů (rampy) křižovatky nad Shellkou, bude centrum města pravidelně natolik zatížené dopravou, že ta bude opět kolabovat?

Je třeba si uvědomit, že zatížení křižovatky, na které se stala nehoda, vzniklo v důsledku nekoncepční výstavby „dálnice“ do Jablůnky. Ve směru od Valmezu totiž není možné sjet na ulici 4. května a intenzita dopravy zde vzrostla. Výstavba sjezdu ve směru na Zlín by zde mohla pomoci, měla být připravena ale už dávno, hned když se dokončil ten kousek čtyřproudovky.

4. Jaká opatření k zamezení dopravních kolapsů budete navrhovat?

Pozitivní motivace funguje vždycky nejlépe. Samozřejmě je potřeba opravovat cesty a ulice, ale je třeba si uvědomit, že život člověka se neodehrává v autě, ale na dětském hřišti, v parku nebo na jiném veřejném prostoru a podle toho poměřovat celkové investice. Vsetín je malé město a mnoho míst je dosažitelných pěšky nebo na kole, jen je potřeba jít v tomto lidem naproti a vytvořit takové podmínky, které jim to jednoduše a bezpečně umožní.