xy

Revoluce v dopravě Zlínského kraje se dotkne i Vsetína. Do Karlovic a Rožnova budou jezdit moderní vlaky od Arrivy

Revoluce v dopravě Zlínského kraje se dotkne i Vsetína. Do Karlovic a Rožnova budou jezdit moderní vlaky od Arrivy

Zastupitelstvo Zlínského kraje schválilo novou podobu zajištění veřejné dopravy v kraji. Od prosince 2019 výrazně naroste množství vlakových i autobusových spojů, na některých trasách, včetně hornovsacké dráhy ze Vsetína do Velkých Karlovic, budou jezdit vlaky dopravce Arriva. Nově bude v kraji zaveden integrovaný dopravní systém, chystá se také přímé spojení Vsetína s Rožnovem. „Tento krok je určitě pozitivní a pomůže dopravě v kraji. Zlínský kraj byl jeden z posledních, které neměly integrovaný systém. Nyní je třeba, aby zásadním zlepšením své MHD navázalo i město Vsetín,“ uvedl zastupitel za KOV Michal Berg.

Z původních 3,5 milionu vlakokilometrů ročně navýšili radní Zlínského kraje objednávku na 4,9 milionu vlakokilometrů ročně. Množství se tak vrací se tak k objemu provozu před více než deseti lety. Kraj tak chce dostat do vlaků lidi, kteří jimi dosud nejezdí. „Tento krok vedení kraje vítáme. Pokud chceme lidem nabídnout veřejnou dopravu na úrovni 21. století, je potřeba zásadně navýšit množství spojů a zvýšit kvalitu autobusů i vlaků,“ uvedl Michal Berg. Pozitivně vidí i vstup dalšího dopravce na koleje Zlínského kraje. „Společnost Arriva není soukromý dopravce, je to dceřinná společnost německých drah Deutsche Bahn. Nové soupravy, které by měla provozovat, budou zásadním zlepšením kvality oproti tomu, co na kolejích v regionu jezdí teď,“ dodal Michal Berg. Podle něj je zavedení integrovaného systému dobrou příležitostí, aby se zásadně zlepšila i vsetínská MHD. „Na Vsetíně také potřebujeme udělat podobné kroky jako udělal kraj – tedy zvýšit četnost spojů, zvýšit kvalitu autobusů a jejich návaznost, a navíc také zlevnit dlouhodobé předplatní jízdenky, které jsou na Vsetíně dražší než v Praze nebo v Brně.“

Společnost Arriva by v kraji měla jezdit zejména pro Vlárské dráze na trati Staré město u Uherského Hradiště a Brumov-Bylnice. Na tyto spoje by potom měly navazovat spoje osobních vlaků Bylnice – Vsetín -Rožnov. Dvě valašská města, Vsetín a Rožnov, by se měla po mnoha letech dočkat přímého spojení, které je plánováno alespoň v některých částech dne během dopravní špičky. Spojení Vsetína a Valašského Meziříčí pak bude ještě častější než nyní.

Arriva by měla jezdit také na trati Vsetín – Velké Karlovice. Do roku 2022 by na některých svých spojích měla využívat revitalizované jednotky 845, které někteří cestující mohou znát ze spojů, které Arriva provozuje na trase z Prahy do Nitry na Slovensku. Od roku 2022 by pak všechny spoje měly být obsluhovány moderními jednotkami Alstom Lint 27 (jednovozová) a Alstom Lint 41 (dvouvozová) a také Stadler GTW (dvouvozová).

Ostatní spoje v kraji, a také spoje mezikrajské a rychlíkové pak budou nadále provozovat České dráhy. Stále se tak na trase Horní Lideč – Vsetín – Hranice na Moravě budeme u osobních vlaků střetávat s elektrickými jednotkami 460. Naopak zakázku na rychlíky z Ostravy do Brna, které s přestupem v Hranicích využívá mnoho občanů Vsetína, získá od prosince 2019 společnost Regiojet.

Jízdní řády bude i nadále určovat kraj, respektive stát, návaznost jednotlivých spojů by tak měla být zachována, nebo být ještě lepší. Složitější to bude s jízdenkami – kraj sice zřídí integrovaný dopravní systém, takže v rámci kraje bude možné cestovat na jednu jízdenku bez ohledu na použitého dopravce, při přestupu na dálkové linky Českých drah do Prahy to však již platit nebude. Ministerstvo dopravy sice již připravuje celonárodní integrovaný tarif, ten ale ještě nejméně dva roky platit nebude.

Z dostupných informací nevyplývá, zda všechny spoje budou mít internetové wi-fi připojení, nicméně u všech doposud provozovaných jednotek společnosti Arriva tomu tak bylo.

Motorová jednotka 845.

Motorová jednotka Stadler Lint 27

Motorová jednotka Stadler Lint 41

Motorová jednotka Stadler GTW